DR SLEEP (FILMSKA RECENZIJA)

Autor Miško Bilbija

Decenijama smo čekali nastavak "Isijavanja", a učiniće vam se da decenijama traje i ovaj debakl od filma. Miško Bilbija o novoj ekranizaciji romana Stivena Kinga!

Doctor Sleep (2019)
Režija: Majk Flanegan
Uloge: Juan Mekgregor, Rebeka Ferguson
Distributer: Blitz Films

Neko bi rekao da se nastavak filma "Isijavanje" (ili ekranizacija knjige "Dr. Sleep") željno iščekivao već godinama, decenijama, ali sudeći po tretmanu koji je film dobio od distributera i prikazivača filma u domaćim bioskopima, reklo bi se da to i nije slučaj. Film je, jednostavno, stigao na repertoar potpuno neprimećeno i nenajavljeno, kao bilo koji horor film kakvih na desetine stiže svake godine u naše multiplekse.

Tako je film neupadljivog naslova već u svojoj prvoj nedelji svog bivstvovanja u Srbiji završio, makar u TC Ušće, u najmanjoj dvorani sa samo sedam redova i u samo dva dnevna termina. Sinoć je pola takve sale bilo popunjeno tinejdžerima i decom (R rejting, ali kakve to veze ima u ovoj zemlji), iako je film uz čiji naslov su mogla da se pomenu i imena kakva su Stenli Kjubrik, Džek Nikolson, Stiven King i slični, imao mnogo veći potencijal. Rekao bi čak i površni poznavalac filma.

Ali ko sam ja da sudim o biznis postupcima ovdašnjih filmskih profesionalaca? Ja sam ovde samo da iznesem stav o tome kakav nam je obrok serviran, a ne da nekom solim pamet o tome da je, eto, taj "Shining" jedan od najvećih i najznačajnijih horora u istoriji filma i da su Kjubrik i Nikolson u njemu dosegli zaista neslućene visine ili o tome da je dotični roman Stivena Kinga - opet, najvećeg horor autora današnjice - jedan od njegovih prvih bestselera, i da je sve to moglo možda i pametnije da se iskoristi u promociji.

A možda je distributer drugačije razmišljao. Možda je pomislio da je sve to samo bespotrebno trošenje i razbacivanje energije i novca i da čak 152 minuta dugačak nastavak (čega?) ne vredi truda i da je bolje koncentrisati se na nešto drugo. U tom i samo u tom slučaju, ako se to zaista desilo, distributer je bio potpuno u pravu jer "Dr Sleep", svidelo se to nama ili ne, da se ne lažemo, zaista ništa ne valja.

Zaista, čega je ovaj film nastavak, romana ili knjige? Ili je jednostavno ekranizacija Kingovog romana "Dr Sleep" koji jeste, pre svega, nastavak romana "Shining" i koji nema nikakve veze sa, ako pitate Kinga, najlošijom filmskom adaptacijom nekog njegovog romana. Ali sukob Kjubrika i Kinga definitivno nije tema koja posle toliko godina ima bilo kakvog smisla jer, da ponovim, radi se o dva fantastična dela čiji se autori, jednostavno, nisu dovoljno međusobno poštovali.

Za divno čudo Flanegan na samom početku filma uspeva da pomiri najsporniji deo obe priče (kreću spojleri!) - sudbinu Dika Halorana, originalnog kuvara zloglasnog hotela, tako što je on tu, ali i nije, pošto ga samo Deni vidi i komunicira sa njim, ali nakon tog smislenog rešenja, sve u ovom filmu kreće nizbrdo.

Flaneganova odluka, na kraju kada se sve analizira, je da je ovo pre svega adaptacija romana smeštena u Kjubrikov svet, ako to tako može da se pojasni. To ide do te mere da su čak i neke scene iz slavnog filma ovde rekreirane sa novim glumcima koji fizički neodoljivo podsećaju na Nikolsona i, naročito, na Šeli Duval, a sve to u već poznatom setingu "Overlook" hotela.

I tek kad je sve te dileme i zamke Flanegan uspeo nekako da prebrodi, pravi problemi novog zapleta su počeli da ga guše i sputavaju. A novi zaplet, kada sve pojednostavimo i, čak, malo iskarikiramo, izgleda otprilike ovako: Amerikom (svetom) već vekovima krstari grupa ljudi, nomada, svojevrsnih vampira koji se hrane energijom izuzetno nadarene dece. Oni otimaju decu, isisavaju njihovu energiju, konzerviraju je i čuvaju za crne dane i konstantno su u potrazi za novim žrtvama. Deni, klinac iz prvog dela, sada alkoholičar i narkoman koji porocima guši svoju prošlost i nadarenost, odlučuje da uz pomoć nadarene devojčice Abre, stane na put ovoj krvožednoj pošasti. U onom hotelu.

Da, besmrtni vampiri sisaju dečje duše ili ih, ako su već siti, pakuju u termose i tako čuvaju. To stvarno zvuči neverovatno glupo, ali kada sam pre par godina jedva dočekao dotični Kingov roman, isti taj zaplet je bio više nego uverljiv, kingovski stvaran i strašan. Pročitao sam ga u dahu.

Ali Flanegan nije Kjubrik. Glupo je, naravno, u startu baviti se poređenjem originalnog filma i ovog nastavka, ali na nivou vizije i razumevanja Kingove literature, stvari su zaista neuporedive.

Flanegan ("Hush", "Before I Wake") je ovde, po običaju, preuzeo potpunu kontrolu nad projektom i potpisan je i kao reditelj, scenarista i montažer. Ne zna se koji je posao gore uradio.

Verovatno ovaj scenaristički deo, jer prva polovina filma predstavlja pravi mali košmar za sve koji, recimo, nisu pročitali knjigu jer se događaji koji bi trebalo da nam predoče ovakav zaplet konfuzno smenjuju i prepliću. Flanegan reditelj, logično, ne uspeva da isprati taj pakleni ritam, pa tako neke scene (sam čin isisavanja energije/duše) izgledaju krajnje neubedljivo i smešno. Ni Flanegan montažer se nije proslavio - kada imitira Kjubrikov stil ne postiže jezovitost originala (džaba sva ona krv i bliznakinje i ona gola starica), a kada je sav svoj onda film, kao što reče G, više po montaži liči na trejler nego na dvoiposatni film.

Da, to posebno, tih 150 i kusur minuta. Koji su totalno isisali moju energiju.

Ozbiljan debakl je dakle nova adaptacija Stivena Kinga, kao što su uostalom i svi filmovi nastali ove ili poslednjih godina po njegovim delima. Samo ove godine imamo užasni "It", besmisleni "Pet Semetary", kilavi "In the Tall Grass" i "Dr Sleep". Tu su i "Creepshow" i "Mr Mercedes" 3. sezona, pa onda onaj teško gledljivi "Castle Rock" serijal...

I zaista, ako izuzmemo prvu sezonu "Mr Mercedes" serije i onu TV adaptaciju "11.22.63", ne ostaje nam mnogo radosti i jeze sa svim ovim ostalim naslovima. Nešto se tu očigledno promenilo u odnosu na neka prošla vremena. King i dalje piše fenomenalne romane, ali su filmovi postali loši.