Šta je indeks telesne mase i kako se računa

Autor:

Nije samo broj na vagi pokazatelj viška kilograma, a samim tim i pretnja po zdravlje...

Možda ne mislite da ste debeli, ali da li će vam taj mali višak kilograma ugrožavati zdravlje?

Čak i mali višak kilograma povezuje se sa rizikom od dijabeesa tipa 2, srčanim udarom, bolestima srca i 11 različitih oblika kancera.

Svetska fondacija za istraživanje raka smatra da bi se godišnje stotine hiljada slučajeva raka mogle sprečiti, kada bi ljudi održavali zdravu kilažu.

Računanje indeksa telesne mase može da vam pomogne da utvrdite da li ste u opsegu zdrave kilaže, odnosno da li kilaža predstavlja pretnju po vaše zdravlje.

Šta je indeks telesne mase

Reč je o formuli pomoću koje se utvrđuje da li neko ima zdravu ili prekomernu kilažu, a dobijeni brojevi otkrivaju ko je, prema kliničkim kategorijama, neuhranjen, ko ima višak kilograma a ko je gojazan.

Stručnjaci kažu da bilo previše visok ili mnogo nizak indeks telesne mase može da poveća rizik od zdravstvenih problema, uključujući srčane bolesti i dijabetes.

Kako da izračunate indeks telesne mase

Sve što treba da uradite je da svoju visinu (na primer 1,70) kvadrirate, a zatim tim brojem podelite broj kilograma koje imate.

Na primer, ako imate 70 kilograma, a visoki ste 1,70 metara, to će izgledati ovako: 70:2,89, a dobijeni indeks telesne mase je 24,2.

Kada treba da brinete

Izračunavanjem indeksa telesne mase trebalo bi da dobijete brojeve između 18,5 i 30. Smatra se da oni čiji je indeks telesne mase između 18,5 i 25 imaju zdravu kilažu.

Indeks telesne mase između 25 i 30 pokazuje da imate višak kilograma, a ako je dobijeni broj veći od 30, to znači da ste gojazni.

Ukoliko nemate zdravu kilažu, izloženi ste većem riziku obolevanja od bolesti koje se povezuju sa gojaznošću, poput srčanih bolesti, infarkta i dijabetesa.

Sa druge strane, indeks telesne mase niži od 18,5 znači da ste previše mršavi, što može da predstavlja pretnju za imunitet, kosti i plodnost.

Postoje li izuzeci 

Iako se indeks telesne mase koristi da se odredi da li je osoba u granicama zdrave kilaže ili ne, postoje neka ograničenja ove formule.

Naime, indeks telesne mase ne uzima u obzir težinu kostiju niti mišića. U praksi, to znači da mišićava osoba ili neki sportista može da ima indeks telesne mase koji pokazuje da je gojazan, uprkos tome što on nema telesnih masti.

Sa druge strane, stariji ljudi kojima se postepeno smanjuje mišićna masa mogu da "upadnu" u kategoriju zdrave kilaže, a da zapravo imaju višak masti.

Zbog toga stručnjaci savetuju da se baš ne držite "slepo" ovih brojeva, već da to više bude neki orijentir koji bi trebalo da vam ukaže da li je vaše zdravlje ugroženo. Svakako, koliki god da vam je indeks telesne mase, preporučuje se da se zdravo hranite i da budete fizički aktivni.

Sve vijesti