Činjenica je da je budžetski rezultat za prvih 6 mjeseci za čak 183 mil. € bolji od planiranog, javljaju iz Ministarstva.
Država sve obaveze realizuje u propisanim rokovima, dok je niže ostvarenje troškova budžeta rezultat isključivo efikasnog upravljanja javnom potrošnjom.
"Država sve obaveze realizuje u propisanim rokovima, dok je niže ostvarenje troškova budžeta rezultat isključivo efikasnog upravljanja javnom potrošnjom, prenose Vijesti.
Činjenica je da je budžetski rezultat za prvih 6 mjeseci za čak 183 mil. € bolji od planiranog.
Naime, u skladu sa konzervativnim projekcijama, budžetskim planom, za period januar – jun 2024. godine bilo je predviđeno ostvarenje budžetskog deficita, u iznosu od 153.4 mil. €, a zapravo je u tom periodu ostvaren suficit potrošnje od 30.4 mil. €, što čini razliku između plana i ostvarenja od čak 183 mil. €.
Hipotetički posmatrano, u slučaju da je budžetska potrošnja bila realizovana u punom planiranom iznosu, odnosno da je potrošeno dodatnih 108 mil. €, kako je istaknuto u samom novinskom tekstu, budžetski rezultat bi i u tom slučaju bio bolji od plana, odnosno deficit potrošnje bi bio niži za oko 45 mil. €.
Sam naslov navodi na zaključak da država nije realizovala 108 mil. € obaveza, što je neistinito. Pojašnjenja radi, od primjene Zakona o budžetu za 2024. godinu, Vlada i Ministarstvo finansija preduzeli su niz aktivnosti uspostavljanja kontrole potrošnje, kako bi se obezbijedila efikasnija i namjenska potrošnja državnih sredstava. Dakle, u okviru tekućih izdataka, u tekućem i budžetu državnih fondova, evidentirano je niže izvršenje od plana u iznosu od oko 45 mil. €.
Naglašavamo da su adekvatnom kontorolom potrošnje ostvarene uštede, dominantno na sljedećim pozicijama:
Bruto zarada kroz striktniju primjenu normi koje uređuju pitanje varijabilnog dijela zarade, zatim kod ostalih ličnih primanja kroz pojačanu kontrolu ostvarenja naknada po osnovu članstva u komisijama, što je rezultiralo ostvarenjem ušteda za prvih 6 mjeseci od oko 6 mil. €;
Rashoda za usluge kod koje je ostvareno niže izvršenje od plana dominantno na pozicijama diskrecione potrošnje koje se odnosi na pozicije konsultantskih usluga i ostalih usluga u iznosu od oko 6.5 mil. €, prenose Vijesti.
Na poziciji kamata je ostvareno niže izvršenje usljed zaključenog hedžing aranžmana, a što je dovelo do ostvarenja uštede od oko 6.8 mil. €;
Na poziciji ostalih usluga ostvarene su uštede u dosadašnjem periodu, a dominantno na pozicijama ugovora o djelu i na poziciji je ostalo oko 4 mil. €.
Takođe, niža potrošnja ostvarena je na pojedinim budžetskim pozicijama, u skladu sa dinamikom izvršenja tenderskih postupaka, a koji se prije svega odnose na postupke nabavke materijala, tekućeg održavanja i slično, kao i postupaka dodjeljivanja subvencija koje se sprovode po posebnoj proceduri.
Napominjemo i da se obaveze po osnovu prava iz oblasti socijalne zaštite, penzijskog i invalidskog osiguranja i zdravstvene zaštite, realizuju u skladu sa zakonom i dinamikom obračuna i izvršavaju se u najkraćem mogućem roku. Međutim, usljed razlike između projektovanog i stvarnog obračuna, dolazi do izvršenja nižeg od plana u iznosu od oko 15 mil. €, prenose Vijesti.
Takođe i Rezerva se izvršava u skladu sa potrebama, i dosadašnja dinamika plaćanja iz Rezerve je bila niža od plana za 7 mil. €.
Kada je u pitanju Kapitalni budžet, realizovan je na nivou od oko 60 mil. €, što predstavlja 12.8 mil. € niže od plana, odnosno oko 82% plana. Dakle, niže ostvarenje rezultat je isključivo dinamike tenderskih procedura ugovoranja radova, sprovođenja nadzora radova i isto se sprovodi po dospijelim obavezama, što odražava dosadašnje izvršenje kapitalnog budžeta.
Budući da se već drugi put u kratkom roku događa da zvanični podaci MF budu tumačeni na neadekvatan način, apelujemo još jednom na sve poslenike javne riječi, da budu odgovorni i obazrivi u tumačenju istih, s obzirom da se neobjektivnim interpretiranjem neosnovano uznemirava javnost i šalje iskrivljena slika javnih finansija, koje su dobrobit svih nas i koje utiču na međunarodni kredibilitet države i njena partnerstva sa renomiranim finansijskim institucijama. Ministarstvo finansija ostaje otvoreno i raspoloživo za sve dodatne konsultacije i eventualna pojašnjenja, kako bi se podaci iz zvaničnih izvještaja tumačili adekvatno, odnosno kako bi svaki građanin bio objektivno informisan o načinu na koji se upravlja državnom kasom, novcem svih nas.