Studija o opravdanosti osnivanja opštine Tuzi pokazala je da samostalna opština Tuzi, u ovom momentu, ne bi bila ekonomski održiva.
Iz kompanije Investment i consulting koje je izradila dokument. o održivosti opštine Tuzi reagovali su povodom odluke Skupštine Gradske opštine Tuzi da raskine Ugovor za nabavku usluga izrade studije o opravdanosti osnivanja opštine.
Direktor Investment i consulting Slavica Nikolić objasnila je da je ta kompanija za izradu Studije, odabrana u redovnoj proceduri javnog tendera koji je raspisala GO, a zahvaljujući referencama firme i kvalifikacijama predloženog stručnog tima i da je o izboru ponuđača odlučivala Komisija u kojoj je bila 11 članova.
Nikolić je, u izjavi dostavljenoj agenciji MINA, navela da su sadržaj i struktura Studije usklađeni su sa Zakonom o teritorijalnoj organizaciji Crne Gore i Pravilnikom o sadržaju i metodologiji izrade studije o opravdanosti teritorijalne promjene.
"Kako bi u potpunosti ispoštovali metodologiju, u Studiji su korišteni isključivo zvanični izvori podataka, odnosno podaci nadležnih institucija Shodno primijenjenoj metodologiji, Studija na objektivan, metodološki ispravan i argumentovan način prezentuje rezultate analize opravdanosti osnivanja opštine Tuzi", tvrdi Nikolić.
Ona je rekla studija je pokazala da samostalna opština Tuzi, u ovom momentu, ne bi bila ekonomski održiva zbog postojeće poreske politike i prakse.
Prema njenim riječima, da li bi pod drugim okolnostima samostalna opština Tuzi bila održiva, pitanje je za ljude koji bi vodili opštinu.
Nikolić je objasnila da je obrađivač pošao od postojećeg stanja, a ne od eventualnih drugih okolnosti, jer nema indicija da li bi takve okolnosti bile moguće ili ne.
"Pretpostavke koje treba da budu ispunjene da bi se ostvarila održivost moraju biti nedvosmileno iskazane od inicijatora za teritorijalne promjene (naprimjer uvođenje prinudne naplate u slučaju neplaćanja poreskih obaveza, povećanje poreskih stopa i sl)", kazala je Nikolić.
Ona je rekla da na osnovu nalaza Studije, uvođenje nulte stope tolerancije i naplata poreza, dažbina i naknada u visini 100 odsto, ne bi bila dovoljna za pokriće tekućih rashoda.
Nikolić je navela da to znači da je jedno od rješenja povećanje poreza, dažbina i naknada.
"Postavlja se pitanje koliko je to realno moguće u momentu kada se bilježi rast broja porodica sa socijalnim primanjima, kao i otežani uslovi poslovanja preduzeća", rekla je Nikolić.
Prema njenim riječima, nastavljena je praksa da se uporno obmanjuje javnost od „glasnogovornika“ da projektovani prihodi predstavljaju budžet opštine.
"To nije tačno. Postojeći prihodi i rashodi koji se odnose na finansiranje tekućih aktivnosti predstavljaju samo jedan dio budžeta. Bitno je naglasiti da je finasiranje tekućih rashoda jedino moguće finansirati iz tekućih prihoda", smatra Nikolić.
Ona je ukazala, da prema Zakonu o teritorijalnoj organizaciji za procjenu opravdanosti koristi se fiskalni kapacitet opštine, koji je jedino relevantan i koji je predstavljen studijom.
"Ostali prihodi koji su često pominjani (naknada sa komunalno opremanje zemljišta, prodaja zemljišta, uslovne dotacije i slično) ne predstavljaju fiskalne prihode kojima se potvrđuje održivost opštine i moraju se namjenski koristiti", tvrdi Nikolić.
Ona je objasnila da su projektovani tekući prihodi (660.460 eura) za 400 hiljada eura manji od projektovanih tekućih rashoda (1.060.557) neophodnih za obavljanje minimalnih obaveza opštine.
Nikolić je istakla da je tokom rada na Studiji, Obrađivač uvažio sve komentare nadležne Komisije koji su bili utemeljeni u zakonu.
Ona je kazala da oni komentari koji nijesu bili u skladu sa zakonima u Crnoj Gori, ili su se zasnivali na proizvoljnom tumačenju budućnosti, nijesu uvršteni u Studiju.
Nikolić je rekla da je, u skladu sa Ugovorom, Obrađivač svaki komentar koji nije prihvatio adekvatno obrazložio u pisanoj formi.
"Poređenje tekućih prihoda prikazanih Studijom sa ukupnim prihodima iz drugih studija, na način koji je prezentovan u medijima, krajnje je pogrešan. Ostavljamo da javnost procjeni da li je razlog ovakvog tumačenja posljedica neznanja ili drugih namjera", rekla je Nikolić.
Prema njenim riječima, tokom izrade Studije, suočili su se, kako tvrdi, sa neznanjem i elementarnim nepoznavanjem propisa koji uređuju rad lokalne samouprave pojedinih članova Komisije i odbornika.
"Vođeni političkim, a ne ekonomskim motivima, pojedini članovi Komisije dostavljali su komentare koji nijesu u skladu sa zakonom i koje je Obrađivač bio prinuđen da odbije, uz pisano obrazloženje koje je svaki put davao", kazala je Nikolić.
Ona smatra da o politički motivisanom pristupu najbolje svjedoči činjenica da je odluka o raskidu Ugovora sa Obrađivačem donijeta u lokalnom Parlamentu, koji, shodno potpisanom Ugovoru, nema ni tu, ni bilo kakvu drugu nadležnost vezano za izradu Studije.
Nikolić je ukazala da su za sve zainteresovane, Studija i obrazloženja Obrađivača dostupni na linku http://issuu.com/investmentandconsulting/docs/stud ja_o_opravdanosti_osnivanja_op, http://issuu.com/investmentandconsulting/docs/odgo ori_obradjivaca.
Nikolić je poručila je da će Obrađivač izvršenje Ugovora tražiti pred nadležnim sudskim organima.
"Građane GO Tuzi želimo da upoznamo sa namjerom pojedinih političara da se odluka o osnivanju opštine Tuzi donese uz zanemarivanje ekonomske računice, što će se, apsolutno smo uvjereni, odraziti na kvalitet života stanovnika ove teritorije", poručila je Nikolić.
(MINA)