Iz Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija (MPNI) Danu je sredinom aprila saopšteno da su u ovoj školskoj godini (2023/2024) registrovali 51 slučaj fizičkog nasilja među učenicima u osnovnim i srednjim školama
Prema istraživanju, 31 procenat đaka dolazi iz ustanova koje nemaju razvijenu organizaciju i školsku klimu usmjerenu protiv nasilja.
Pomoćnica direktora Zavoda za školstvo Crne Gore Nataša Gazivoda kazala je za Dan da rezultati njihovih istraživanje zastupljenosti i pojavnim oblicima nasilja u školama pokazuju da čak 35 odsto učenika dolazi iz škola koje ne ostvaruju na najbolji način svoju preventivnu vaspitnu ulogu.
“Najviše prostora za unapređenje preventivne uloge škole ima u osposobljavanju učenika da prepoznaju nasilje, da nauče šta spada u fizičko, verbalno, socijalno, seksualno nasilje putem društvenih mreža i sl. (istraživanje je pokazalo da 44 odsto učenika to nije učilo u školi); u osposobljavanju učenika da se zaštite kada su izloženi nekom obliku nasilja (istraživanje je pokazalo da 41 odsto učenika nije osposobljeno za to; u osposobljavanju učenika da na miran način rješavaju sukobe (istraživanje je pokazalo da 31 odsto učenika nije osposobljeno da nenasilno rješava sukobe)”, kazala je Gazivoda.
Prema nalazima istraživanja Zavoda, u školskoj 2022/23. godini približno svaki drugi učenik u Crnoj Gori je u svojoj školi bio svjedok nekog oblika nasilja među učenicima, piše RTCG.
Djeca smatraju da se nastavnici prave da ne vide ili imaju odloženu reakciju
Prema istraživanju Zavoda za školstvo, većina nastavnika, po mišljenju učenika, ili uopšte ne reaguju na nasilje (prave se da ne vide), ili imaju odloženu reakciju usmjerenu na kažnjavanje nasilnika, a ne na zaštitu žrtve (nastavnik poziva roditelje, uključuje pedagoga ili direktora škole, izriču vaspitne mjere i sl.).
“Poseban je problem što i nakon nastavnikove reakcije, čak i one koja je blagovremena, obično uslijedi kontrareakcija nasilnika, a nastavnici rijetko isprate situaciju do kraja”, napominje Gazivoda.
Iz Zavoda poručuju da je neophodno da rukovodioci prosvjetnih ustanova zajedno sa nastavnim osobljem osiguraju bezbjedno i podsticajno okruženje za učenje, kroz sprovođenje aktivnosti u školi koje sadrže jačanje socijalnih vještina, tolerancije, uvažavanja različitosti, uvažavanje razvoja i što većeg stepena kreativnosti, jačanje emocionalne i socijalne pismenosti i učenja učenika u cilju sprečavanja nasilja, jačanje kompetencija nastavnika kroz profesionalni razvoj o ovom pitanju, pše RTCG.
“Jednom riječju, potrebno je obezbijediti uslove u školi koji podstiču kreativnu klimu i zajedništvo”, naglasila je Gazivoda.