Razbijen još jedan mit o mršavljenju

Autor:

Zona sagorevanja masti nije baš onakva kao što se mislilo...

0
A- A A+
vežbanje, tegovi, fit Foto: Guliver/Getty Images/Thinkstock

Brojni su mitovi koji se tiču vežbanja - da li će bezbrojni trbušnjaci stvoriti "pločice" na stomaku, da li će podizanje tegova od žene "napraviti muškarca"…

Mnogi od ovih mitova su razotkriveni, a sada je utvrđeno i da ne postoji takozvana zona sagorevanja masti. Pod tim se misli da je vežbanje umerenog intenziteta uz otkucaje srca od 55 do 70 odsto od maksimuma optimalno za sagorevanje masti.

Tom logikom, duže vežbanje ovog intenziteta ubrzava metabolizam toliko da telo nastavlja da sagoreva kalorije 36 sati nakon treninga - ali, jedan naučnik je "potopio" ovu teoriju.

Profesor Pol Asijero kaže da je proces sagorevanja masti daleko složeniji od teorije o zoni sagorevanja masti.

Kada vežbamo, naše telo efikasno radi i dobro se oslanja na nutrijente, objašnjava on.

Telo to radi pretvaranjem masti i ugljenih hidrata u supstancu hemijske energije koja se zove adenozin trifosfat ili ATP.

Našim ćelijama je potreban kiseonik da bi masti pretvorile u ATP, dok se ugljeni hidrati lakše pretvaraju.

Očigledno, kada vežbamo umerenijim intenzitetom, kiseonik je telu dostupniji nego kada radimo vežbe visokog intenziteta, što objašnjava zašto se na ovaj način sagoreva više masti nego ugljenih hidrata na tom nivou.

"U većini slučajeva, telo samo izabere šta mu je dostupno u izobilju", kaže Asijero.

Međutim, to ne znači nužno da sa i više kalorija sagoreva u određenoj "zoni".

"Bez obzira na to što se tokom treninga umerenog intenziteta sagoreva više masti, broj kalorija koje se sagorevaju je manji nego tokom treninga visokog intenziteta", kaže ovaj naučnik.

"Teorija o zoni sagorevanja masti je tačna samo u smislu da se tokom ovog treninga sagori najviše masti od ukupne količine kalorija koje se potroše tokom treninga", kaže Rob Mekejb.

"Ali, to se menja jer što intentzitet treninga postaje veći, to se smanjuje količina ‘goriva’ koja dolazi iz masti".

Asijero objašnjava da će trening visokog intenziteta gotovo uvek dovesti do većeg sagorevanja kalorija jer tada telo sagoreva i ugljene hidrate i masti.

"Iako je zona sagorevanja masti donekle efikasna, znamo da je efikasniji kratak trening visokog intenziteta zbog toga što se nakon treninga povećava protok kiseonika", kaže trener Kris Magi.

"I ovaj trening ubrzava metabolizam i do 24 sata kasnije, kao i tokom same aktivnosti, što znači da je ukupna potrošnja kalorija veća i samim tim efikasnija u mršavljenju", dodaje on.

To, naravno, ne znači da svaki trening treba da bude visokog intenziteta jer to može da previše da iscrpi organizam i dovede do povreda, ali ni svaki trening ne bi trebalo da bude umerenog intenziteta, naročito ako želite da skinete kilograme.

"Na kraju krajeva, intenzitet vašeg treninga određuje ukupnu potrošnju kalorija", kaže trener Izrael Rivera.

Kod vežbi većeg intenziteta telo koristi ugljene hidrate kao gorivo, ali sagorevanje više kalorija čini trening efikasnijim više nego "ciljanje" na zonu sagorevanja masti.

Da biste dugoročno uspeli da izdržite režim vežbanja, Rivera savetuje da imate treninge i visokog i niskog intenziteta.

Tagovi:
Sve vijesti