Francuska ne uspjeva da stavi pod kontrolu svoje budžetske probleme. Deficit raste na 5,5 odsto, a državni dug na oko 111 procenata i po tome je ta zemlja na prvom mjestu u EU. Šta sad da se radi?
To se pita Dojče vele koji navodi da je Pjer Moskovici, bivši francuski ministar finansija i sadašnji predsjednik tamošnjeg ureda za reviziju, morao da prizna da je stanje u francuskom budžetu u žalosnom stanju: prema posljednjim računicama iz prvoga kvartala ove godine, vlada u Parizu troši 5,5 odsto više novca nego što zapravo ima. Ujedno, Francuska je sa 111,9 odsto državnog duga prestigla i Španiju (109,8 odsto).
To doduše još nije nivo jedne Italije (140,6 odsto), niti Grčke (165,5 odsto), ali ako se taj deficit druge po veličini privrede Evrope pogleda u apsolutnim brojkama, onda je to zastrašujuća planina državnog duga. Ove godine će Francuska morati da plati 57 milijardi eura – čak ne ni za otplatu, već samo za kamate na nagomilane dugove. To je tri puta više nego 2021.
Moskovici je bio gost radija „Frans inter“ i tamo su ga suočili s teškim pitanjima: kako da Francuska uloži ogromna sredstva u ekološku transformaciju, u digitalizaciju i nove tehnologije, kako da i Francuska i Evropa plate, i za svoju odbranu, i da pomognu Ukrajini – kad je državna blagajna prazna?
„Nipošto ne povećati porez!“
Od njega su se međutim mogle čuti samo uobičajene fraze političara: treba djelovati „mudro“, deficit i dugovi moraju se smanjiti bez da se ugrozi ekonomski rast. Tu bi možda bilo potrebno i razmisliti o povećanju poreza, tim prije što i francuska opozicija glasno traži drastično povećanje poreza – i za međunarodne kompanije i za super-bogate.
To je uvijek melem za uši građana i birača, iako je to, kad se preračuna u eure i cente, po pravilu daleko od dovoljnog da se pokrije rastrošnost države. Međutim, čak i takvo povećanje poreza aktuelni francuski ministar finansija Bruno Lemer odbija. On je, kaže, „apsolutno protiv povećanja poreza za naše građane“. Vlada, kako dodaje, već ima spremne mjere štednje: biće smanjenja razvojne pomoći, podrške za ekološko saniranje zgrada, smanjiće se pomoć za dalje školovanje... Tu bi trebalo da se uštedi nekih deset milijardi eura, a već se, kako najavljuje ministar, radi i na novom programu gdje će se uštedjeti još dvadeset milijardi.
Francuski ured za reviziju procjenjuje da bi država trebalo da smanji svoje troškove za najmanje 50 milijardi eura godišnje da bi tako, bar do 2027., došla do propisane granice deficita u evrozoni od 3 odsto BDP. Naravno, bilo bi bolje štedjeti još više, kako bi se otplatio i dio državnog duga.
„Moramo konačno da odlučimo koji državni izdaci su dobri, a koji nisu. Šta podstiče inovacije, investicije, ekonomski rast i zaposlenost, a šta može da se reže bez da se ugrozi razvoj naše zemlje“, ukazuje Moskovici.
Opet će biti protesta...
Francuska država u suštini ima znatno veće izdatke od gotovo svih drugih zemalja Evrope: oni čine 56 odsto BDP. To u velikoj mjeri ima veze s ionako borbenim zahtjevima sindikata i zaposlenih: sjetimo se pravog rata koji se vodio za reformu penzionog sistema, iako i po toj „novoj penziji“ Francuzi stoje daleko bolje nego mnogi penzioneri Evrope.
Francuski sa svojim mjerama štednje očigledno želi da smanji i druge socijalne izdatke socijalne, kao što je podrška nezaposlenima – i zato je prilično izvjesno kako bi opet moglo da dođe do protesta i nereda na ulicama gradova Francuske.
Francuski ministar Lemer već sedam godina je na čelu ministarstva finansija. Pa da li se odgovornim za to što je francuski budžet u tako lošem stanju? Naravno da ne. Deficit i dug su „otprilike“ na nivou koju je i predvidio i to je čak „relativno dobro“, kaže. Ministar tvrdi da je problem negdje drugdje: „Možda smo potcenili mogućnost da će se inflacija tako brzo smanji. Tako imamo manje prihoda od poreza na dodatu vrijednost, manje prihoda iz mase prihoda građana i manje poreza od preduzeća. Sve u svemu, to je nekih 21 milijarda eura manjih državnih prihoda.“
Problem je, međutim, i to što je „inflacija“ u ovom slučaju bila posluedica poskupljenja, a ne štampanja novca. Građani zaista manje troše i firme manje ulažu, ali to je proces s kojim su morale da se pomire sve države evrozone. Francuska nema drugog izbora osim da dobro pazi gdje troši novac – a to će biti vruće političko pitanje i za francuskog predsjednika Emanuela Makrona.