NOŽ U LEĐA (FILMSKA RECENZIJA)

Spektakularan kasting, priča koju kao da je napisala Agata Kristi i uzbudljiv, zabavan zaplet pun obrta - uživanje!

NOŽ U LEĐA (FILMSKA RECENZIJA) Izvor: Blitz film

Knives Out (2019)
Režija: Rajan Džonson
Uloge: Danijel Krejg, Kris Evans, Džejmi Li Kertis
Distributer: Blitz Film

Veliki porodični skup poprima razmere tragedije posle smrti glave porodice, čuvenog i prebogatog pisca krimića. Okolnosti smrti ne ostavljaju mnogo prostora za sumnju u ubistvo, ali samo prisustvo slavnog privatnog detektiva u procesu istrage, nagoveštava da stvari nisu tako jednostavne kakvim se čine. I ne samo to - po svemu sudeći, skoro svi prisutni su imali motiv da ućutkaju Harlana Trombija. Ekscentrični detektiv ništa ne prepušta slučaju, a u istrazi se najviše oslanja na bolničarku Martu, osobu koja uopšte i ne pripada prividno ožalošćenoj porodici, a za koju detektiv i ne zna da je Trombiju nehotice ubrizgala smrtonosnu dozu morfijuma.

Tako otprilike glasi zaplet novog filma Rajana Džonsona, reditelja kojeg najviše pamtimo po odličnom "Poslednjem Džedaju", ali čiji raniji filmovi, naročito "Brick", otkrivaju njegovu očiglednu ljubav prema misterijama. Ni on sam ne krije svoje uzore - Agatu Kristi pre svih - tako da su stvari ovde poprilično jasne i sada svako zna šta ga očekuje ako se odluči da iz ponude sa bioskopskog repertoara odabere baš ovaj klasičan filmski "hudanit", to jest delo u kojem se od početka do kraja traži zločinac.

Ništa novo, reklo bi se, te je "Nož u leđa" (još jedan problematičan distributerski prevod) zaista u stvari vrlo staromodan film koji se u principu ne razlikuje mnogo od drugih dela rađenih po sličnoj literaturi ili originalnom scenariju (kao što je to slučaj ovde). Iako smešten u današnje vreme, on čak i stilski i vizuelno kao da pripada nekoj prošloj epohi, ali ništa ne brinite, Džonsonov film je po svemu vrlo moderan i dinamičan film, samo što je smešten u jednu tradicionalnu, viktorijansku kuću u Masačusetsu.

Kasting je spektakularan - od Danijela Krejga u ulozi glavnog istražitelja, preko Krisa Evansa, Džejmi Li Kertis, Toni Kolet, Dona Džonsona, Majkla Šenona, Kristofera Plamera i drugih, ovaj glumački ansambl ispunjava sve Džonsonove želje i zamisli, pa nam to donosi i poseban užitak u praćenju napete priče.

Izvor: Blitz film

A priča je konstruisana kao bilo koji vrhunski roman (ili igra, recimo Kluedo) iz ovog žanra i sa svim zamkama koje on donosi. Dakle odmah da bude sve jasno - svi detalji bitni za rasplet biće vam servirani, ali ne mučite se preterano da pre Danijela Krejga shvatite ko je i kako odgovoran za zločin. Opustite se. Znam kako to ume da zvuči, ali zaista, prepustite se majstorima na platnu i uživajte u obrtima i preokretima sjajnog scenarija.

Ovaj film ima sve što mu okviri žanra dozvoljavaju. On je uzbudljiv, neverovatno zabavan i duhovit, u isto vreme je dobar kao mentalna gimnastika, ali je i projektovan da razgali najširu publiku (oko 300 miliona dolara zarade). Teško da ima težeg zadatka za jednog autora, ali Rajan Džonson je toliko ubedljiv u tome da me ne bi začudilo da "Nož u leđa" ne dobije i svoje nastavke, to jest nove slučajeve u kojim će ovaj moderni Herkul Poaro demonstrirati svoje umeće.

Poaro ima one svoje brčiće, dok Krejgov Benoa Blan ima svoj južnjački akcenat. Što je možda i najproblematičniji deo ovog paketa. Njegov govor pomalo škripi i na samom početku čak i smeta ponajviše zato što je naizgled bespotreban, ali na ovakvu primedbu i autor i Krejg imaju identičan odgovor - po govoru se detektiv najbolje razlikuje od moderne američke aristokratije okupljene u kući. Možda je to, a možda je i Krejg hteo da pobegne od svog bondovskog naglaska, nije ni bitno. Ko zna, ako mu Bond kojeg nikako da dočekamo i zaista bude poslednji u tom 007 nizu, možda je baš ovo novi serijski lik u koji je zakoračio.

Izvor: Blitz film

"Nož u leđa" nije samo obična, dobro napisana misterija u kojoj samo tragamo za ubicom ili ubicama. Po mnogo čemu ovaj film podseća, kao što neko reče, na "Get Out", onaj genijalni horor Džordana Pila. Kao i kod Pila, žanr je samo okvir u kojem se kreće priča, ali nemoguće je ne primetiti da je ovo i slika i prilika Trampove Amerike u kojoj su licemerje i glupost glavne odlike privilegovane vladajuće klase. Nije ni čudo da je glavna junakinja imigrantkinja iz tamo nekog Urugvaja, Ekvadora ili Brazila.

Tako je u stvari Džonsonov film ne samo dobra, odlična misterija, već i besprekorna satira današnjeg društva i političkog trenutka. I to ne bi trebalo nikoga da uplaši. Štaviše, upravo je to onaj momenat koji ovaj film čini ne samo odličnim krimićem sa fantastičnim glumačkim ansamblom, već i film koji probija sve žanrovske granice. Rajan Džonson, sad nema više nikakve sumnje, jedan je od onih reditelja koji će u svakom miljeu uspeti da ispriča spektakularno uverljivu priču.

Ocena: ****1/2