OSMI PUTNIK: KOVENANT (FILMSKA RECENZIJA)

Zašto je naš kolumnista iz bioskopa izašao pomalo razočaran, i šta je u ovom filmu uzbudljivo, a šta budalaština?

OSMI PUTNIK - KOVENANT

Alien: Covenant (2017)

Režija: Ridli Skot

Uloge: Majkl Fasbender, Ketrin Voterstoun

Distributer: MCF

Novog ''Osmog putnika'' sam gledao sa N, mojom sestričinom iz Amerike. To se dešava samo jednom godišnje, na moju žalost, kada ona stigne u Evropu. N. je fenomenalno dete koje sad ima toliko godina da se baš i ne može zvati detetom, ali znate kako je to...za mene će uvek biti dete i slično. U svakom slučaju, ja joj svake godine priredim i jedno bioskopsko veče u Beogradu, ali je nikada ne vodim na film koji bi, recimo, sama izabrala. Dakle iako je na repertoaru bilo i filmova koje bi ona radije odgledala (španski ''Contratiempo'', recimo, inače sjajan film), ja sam se odlučio da joj priuštim baš ''Osmog putnika''. Sebično, zar ne?

Alien Covenant MCF trejler

N. fenomenalno priča srpski iako je, da se ne lažemo, Amerikanka. Ima američki akcenat, ali i ogroman fond reči i, uopšte, spektakularan talenat za jezike. Time se, uostalom, i bavi u životu, pa nije ni čudo što je odmah primetila zaista bizarno čudan prevod filma. Strpljivo sam joj objasnio genezu tog fenomena i kako su, čini mi se, Francuzi bili ti koji su prvi originalni ''Alien'' film nazvali na ovaj deskriptivan način, a mnoge druge evropske zemlje ga prihvatile. Ako mene pitate, to je sasvim legitiman način adaptacije naslova filmova koji u bukvalnom prevodu nemaju baš mnogo smisla. Kamo sreće, recimo, da je neko bio tako kreativan kada je stigao ''Total Recall'', pa da ga je nazvao, recimo, ''Policajcem sa Marsa'', a ne rogobatno i besmisleno ''Totalni opoziv''. Istina, nastavci originalnog ''Aliena'' komplikuju ovu problematiku, ali kada se u našem narodu nešto jednom primi, onda nema više povratka.

Mada, malo sam surfovao blogosferom u potrazi za objašnjenjem prevoda i našao na neke spektakularne pokušaje razrešenja ove misterije. Najgenijalniji je bio pokušaj nekog tinejdžera koji u stvari nikada nije ni pogledao nijedan film iz serijala, ali je zato bio ekspert za video igricu tog naslova, pa je tako valjda i došao do zaključka da je ''Alien'' (igrica) prevedena sa ''Osmi putnik'' verovatno zato što je ''unutra octacore procesor, pa otuda i osmi putnik''. Urnebesno.

Naravno, ja sam bio uzbuđen ne samo zbog legendarnog prvog filma, već naročito zbog onog drugog koji je jedan od onih retkih primera kada nastavak nije nimalo slabiji od originala, štaviše, ali kada me je N. upitala šta u stvari gledamo i kako se ''Kovenant'' (ovde ime broda, pa zato valjda ostaje nepreveden) uklapa u hronologiju serijala, imao sam dosta problema da joj objasnim da je ''Kovenant'', u stvari, nastavak ''Prometeja'' koji nije nastavak prvobitne ''Alien'' franšize, već prethodnica, ali da ni on sam, kako kaže Ridli Skot, nije direktan nastavak ''Prometeja'', već će se tu uglaviti i ''Alien: Awakening'' jednog dana, a kada sam joj pomenuo i dva filma iz ''Alien Predator'' serijala, opasno je počela da vrti glavom. Odustao sam i samo joj na brzinu objasnio da smo na planeti na kojoj se nalazi neko vanzemaljsko biće koje preti da uništi svemir i čovečanstvo i sve što mu je na putu.

Dakle sve počinje u svemiru gde upoznajemo malobrojnu posadu Kovenanta koji prevozi na hiljade kolonista na udaljenu planetu. Međutim, neke svemirske čestice ili nešto slično, uspevaju da oštete brod, probude posadu minus kapetan koji je prva žrtva ovog filma i da stvore haotičnu situaciju. U to vreme, otprilike, brod prima signal sa obližnje planete, pogodne za život i naša posada odlučuje da se spusti na površinu i istraži poreklo signala. Što će se, očekivano. ispostaviti kao stravična greška. Prvo će neko zgaziti otrovne spore koje će putem disajnih organa ući u organizme pojedinih članova posade, a ostatak možete i sami da predvidite, naročito ako ste gledali neki od filmova iz ranijih ''Alien'' inkarnacija.

Ridli Skot koji je legenda, prava legenda, ali koja, srećom, neće režirati nastavak svog ''Blade Runnera'' i mislim da sam time rekao sve što mislim o njegovom bavljenju ''Osmim putnikom'', ovde nastavlja prilično konfuznu viziju porekla čuvenog monstruma započetu ''Prometejem''. I dalje vam ništa neće biti jasno u smislu pravog porekla čudovišta, još manje ćete shvatiti religijske i filozofske poruke Ridlija Skota, a postoji velika šansa da ćete ostati razočarani i onim drugim, filmskim aspektima. Samo čudovište nije pretrpelo neke bitne izmene, ne postoji neki evolutivni ili tehnološki pomak u njegovom izgledu ili ponašanju, tako da na tom planu nema nekih specijalno uzbudljivih trenutaka.

Iako film žanrovski ipak funkcioniše i uspeva da stvori nelagodu, odvratnost i napetost, ne baš i strah, čini se da Ridli Skot ovde u prvi plan postavlja novu temu – veštačku inteligenciju, naročito kroz dva lika koje glumi Fasbender, Voltera i Dejvida, dva identična androida različitih generacija. Iako Skot i ovom prilikom postavlja pitanja koja su već odavno postavljena, ovo je sasvim sigurno najintrigantniji deo ''Kovenant'' priče. Sa tasa koji označava dobre momente, trebalo bi izdvojiti i jake ženske likove, naročito Ketrin Voterstoun koja je očigledan omaž jednoj i jedinoj Ripli.

Ali to, naravno, nije dovoljno ni za fanove kakav sam ja, niti za novu publiku kakva je, recimo, N. Bio sam pažljiv kada sam je pitao za utiske, a ona još pažljivija kada ih je otkrila i meni je laknulo kada sam uvideo da je sve na kraju prošlo kako treba. Ipak, možda bi bilo bolje da smo ponovo gledali one ''Osme putnike'' iz 1979. i 1986.

Dakle ima ovde svega. I budalaština i konfuzije, malo uzbuđenja i pomalo one atmosfere koja je ''Alien'' serijal i načinila kultnim. Iako o Fasbenderovim likovima ima šta da se priča, ostaje utisak da je Ridli Skot olako potrošio i ovu novu ideju. Uostalom, svako ko je imao priliku da isprati SF seriju ''Person of Interest'' zna da je AI tema ovde elaborirana mnogo promišljenije i ozbiljnije. Znam, stotinak epizoda ove serije nisu lak zalogaj čak ni za okorele ''bindžere'', ali ja ne mogu a da je ne preporučim svima koje zanima ova tema. Da, ogroman broj epizoda je dosta slab, naročito u prve dve sezone, ali fascinantan je način na koji ''Person of Interest'' jednog trenutka postane jedna od najboljih SF serija ikada prikazanih. Naravno, samo ako mislite da je to zaista SF, a ne naša nova realnost.

Da, gledaćemo i dalje ''Osmog putnika'' kogod ga bude pravio i kakogod se zvali nastavci. Ali ovog puta iz bioskopa ipak izlazimo pomalo razočarani.

ocena:

Ja: **1/2